INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, organitza la mostra, amb més d'una trentena d'imatges fotogràfiques presentades com a estampes d'heliogravat
L'acte ha tingut lloc a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona i ha comptat amb la presència del vicepresident i diputat de Cultura Jordi Camps, la cap d'INSPAI, Natàlia Navarro, i l'autor de l'exposició, Carles Mitjà
L'exposició es podrà veure del 21 de novembre a l'11 de gener a la segona planta de la Casa de Cultura de Girona
Aquest dijous s'ha inaugurat l'exposició «L'heliogravat al segle XXI», de Carles Mitjà, organitzada per INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona. Es podrà visitar a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona fins a l'11 de gener de 2025.
A l'acte hi ha participat Carles Mitjà, fotògraf i autor de l'exposició; Natàlia Navarro, cap d'INSPAI, i Jordi Camps, vicepresident i diputat de Cultura de la Diputació de Girona.
Carles Mitjà és fotògraf i professor jubilat de tecnologia de la imatge de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Actualment es dedica a la seva obra personal i a la hibridació de la tècnica clàssica del fotogravat amb els avantatges de la tecnologia digital en alguns passos d'aquesta tècnica.
L'exposició és una mostra d'imatges fotogràfiques que pertanyen a diverses sèries de paisatges i a una sèrie de bodegons i que es presenten com a estampes d'heliogravat. Aquesta és la primera tècnica que va permetre transferir la informació d'una imatge fotogràfica a una planxa de metall gravada amb àcid i, posteriorment, entintar la planxa i estampar-ne el resultat en un full de paper amb una premsa de gravat tradicional.
Mitjà ha estampat totes les imatges de la mostra pel procediment de l'heliogravat, que és un procediment fotogràfic del segle XIX que s'anomena així perquè inicialment s'havia d'exposar el material sensible a través de la imatge positiva utilitzant els raigs del Sol. Aquest procediment va tenir la primera versió en l'heliografia de Nicéphore Niépce el 1820 i 1822, que posteriorment va millorar William Henry Fox Talbot amb un mètode patentat el 1852. El 1878 Karel Klí¿ va millorar aquests mètodes amb aportacions derivades de les experiències de Louis Alphonse de Poitevin i Joseph Swan amb les tècniques al carbó (carbon transfer print).
Aquest mètode, l'anomenat Talbot-Klí¿, ha perdurat fins als nostres dies amb molt poques modificacions. Des de finals del segle XX, uns pocs practicants han continuat incorporant petites millores, dues de les quals estan relacionades amb les tecnologies de la imatge digital. La primera és la impressió del fotolit positiu amb impressores de raig de tinta (inkjet) de qualitat fotogràfica. La segona és substituir el granejat de la planxa amb resina o asfalt per utilitzar una primera exposició de la gelatina del carbó tissue a través d'un fotolit tramat. Curiosament, aquest procediment mitjançant un fotolit tramat remet a la gasa tèxtil utilitzada per Talbot en les primeres experiències.
El procediment bàsic d'aquest mètode de fotogravat amb les aportacions de les tecnologies de la imatge digital resulta en un fet distintiu que permet avançar en noves formes de visualització de les imatges sense oblidar els orígens. Actualment en el sector de la fotografia, tant professional com d'aficionat, hi ha un interès especial a reprendre aquestes pràctiques analògiques i investigar en els diferents procediments.
Com a activitat paral·lela a la mostra, s'ha programat una visita guiada amb una conferència de l'autor, que explicarà la tècnica i els procediments que utilitza amb exemples. Serà el dijous 28 de novembre a les 19 h a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona.