Notícies

Preguntes freqüents sobre l'afectació del Covid-19 en les corporacions locals

Foto : Preguntes freqüents sobre l'afectació del Covid-19 en les corporacions locals

La crisi sanitària del Covid-19 ha provocat moltes incerteses. I aquests interrogants també es generen en l'àmbit de les administracions públiques, arran de l'escenari excepcional que han dibuixat el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma, i el Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport i en matèria tributària i econòmica. En aquest context, la Diputació de Girona referma el suport als 221 municipis de les comarques gironines i, amb la llista de preguntes i respostes que es detalla tot seguit, orienta ajuntaments i consells comarcals per tal que puguin mantenir amb plenes garanties l'activitat ordinària.

 

Funciona el Registre General de la Diputació de Girona?

Amb el teletreball, el personal de la corporació i dels ens i organismes que en depenen continuen realitzant les seves funcions i mantenen els canals de contacte habituals, com ara els correus electrònics i els números de telèfon de referència. Aquest també és el cas del Registre General d'Entrada i Sortida de Documents, que en aquest període no ofereix atenció presencial, però que en canvi sí que atén el públic per telèfon (972 18 50 00) i per mitjans telemàtics. A més, es continua garantint que, els 365 dies de l'any i les 24 hores del dia, ens públics, entitats, empreses i ciutadans puguin fer els tràmits per Internet: www.ddgi.cat/web/nivell/458/s-0/tramits-per-internet.

 

Els ajuntaments poden celebrar plens a les mateixes dependències del consistori amb l'assistència física de l'alcalde, els regidors i secretaris?

Els plens només poden ser extraordinaris i no poden ser presencials (amb públic) ni a porta tancada (sense públic).

 

Tenen validesa els plens per via telemàtica?

Es poden dur a terme per via telemàtica reunions dels òrgans col·legiats de govern de les corporacions locals i també els plens.

 

Quins passos cal seguir per celebrar els plens per via telemàtica?

Cal dictar un decret de convocatòria de ple extraordinari (preferentment urgent) que justifiqui l'existència d'una situació d'excepcionalitat (força major) per tal que es dugui a terme a distància i de manera telemàtica. En el mateix decret, cal justificar que la reunió és inajornable per la naturalesa dels acords que s'hi han d'adoptar, ja que afecten drets i interessos de les persones, en depèn el funcionament bàsic dels serveis i són indispensables per protegir l'interès general.

 

Hi ha algun sistema tecnològic específic que permeti celebrar els plens per via telemàtica?

Hi ha diverses opcions tecnològiques per retransmetre els plens en línia, com ara: Cisco Webex Meetings, Microsoft Teams, Hangouts de Google, Skype, Zoom o Jitsi.

 

Els regidors poden cobrar per l'assistència efectiva a les sessions a distància dels òrgans col·legiats?

Els regidors sense dedicació exclusiva i parcial poden cobrar per assistir efectivament a les sessions dels òrgans col·legiats en les mateixes condicions que si la sessió fos presencial.

 

Es poden tramitar els procediments administratius?

Sí que es poden tramitar els procediments administratius, però se'n suspenen i se n'interrompen els terminis. El còmput dels terminis es renovarà  en el moment en què perdi vigència el Reial decret 463/2020 (15 dies naturals) o bé les pròrrogues que se'n facin.

 

La Diputació s'ha adherit al Manifest dels ens locals davant la crisi del coronavirus?

Efectivament, per mitjà d'un decret, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha manifestat el suport i l'adhesió al Manifest dels ens locals davant de la crisi del coronavirus, acordat per l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), l'Associació de Micropobles de Catalunya i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC).