Notícies

Vilablareix inaugura la Biblioteca Carme Fàbrega i Dalmau en el marc de la Festa Major

Foto : Fotografies: Ajuntament de Vilablareix

La diputada delegada d'Educació i Joventut de la Diputació de Girona, Mònica Alcalà, ha acompanyat la també diputada i alcaldessa de Vilablareix, Maite Tixis, a l'acte inaugural aquest dissabte

La nova biblioteca enriqueix el complex de Can Gruart amb un projecte obert, viu i participatiu

Aquest dissabte, 10 de maig, l'Ajuntament de Vilablareix ha inaugurat oficialment la Biblioteca Carme Fàbrega i Dalmau, coincidint amb la celebració de la Festa Major del municipi. 

L'acte ha comptat amb la presència de destacades autoritats institucionals, com Mònica Alcalà, diputada delegada d'Educació i Joventut de la Diputació de Girona; Sònia Hernández, consellera de Cultura de la Generalitat; Josep Vives, cap del Servei de Biblioteques de la Generalitat, i l'alcaldessa de Vilablareix i també diputada de la Diputació de Girona, Maite Tixis. També hi han assistit exmembres del govern local, com Enric Vilert i David Mascort, exalcaldes de la vila, així com membres de la família de Carme Fàbrega i Dalmau i un gran nombre de vilablaretencs.

Durant la inauguració s'ha dut a terme el tradicional tall de cinta i s'ha descobert la placa commemorativa. Els escriptors Martí Gironell i Mar Bosch han conduït l'esdeveniment amb gran proximitat i calidesa i han donat pas als parlaments institucionals. La cerimònia ha estat amenitzada per una actuació musical de guitarra i veu a càrrec de Marcel i Glòria, artistes del municipi. 

«La inauguració de la Biblioteca Carme Fàbrega i Dalmau és una mostra clara del compromís de Vilablareix amb la cultura, l'educació i la cohesió social. 

Les biblioteques són espais de llibertat, d'igualtat d'oportunitats i de creixement personal, i avui fem un pas més per acostar aquests valors a tota la ciutadania. Vull felicitar l'Ajuntament per aquest projecte i agrair l'esforç col·lectiu que l'ha fet possible», ha afirmat la consellera de Cultura, Sònia Hernández.

La diputada Mònica Alcalà ha destacat en la seva intervenció que «Les biblioteques no són només edificis plens de llibres. Són espais vius, que connecten generacions, que fomenten el pensament crític, la creativitat, la formació i la convivència. Aquí, infants descobriran els primers contes, joves trobaran inspiració, i les persones grans podran continuar aprenent i compartint sabers. És un espai de llibertat, on les idees circulen lliurement i on el respecte i la curiositat són benvinguts».

I ha afegit: «Aquesta biblioteca no hauria estat possible sense el treball i la implicació de moltes persones. També de les institucions. Perquè les aliances entre les administracions local i autonòmica s'ha demostrat, en tots els àmbits, necessària, especialment en l'àmbit cultural. Perquè les biblioteques són un equipament cultural bàsic, potser el més bàsic i fonamental, i, per això mateix, també el més imprescindible».

La Biblioteca Carme Fàbrega i Dalmau va obrir les portes el passat 24 de març. Aquesta actuació forma part de l'ampliació de l'edifici, que ja incloïa la ludoteca, la sala de lectura i el Casal Cívic. L'ampliació culminarà amb la propera inauguració de la sala polivalent. 

Per l'alcaldessa Maite Tixis «El complex de Can Gruart és avui el cor cultural, educatiu i social de Vilablareix. Amb l'escola Madrenc, la ludoteca, el Casal Cívic, la Biblioteca, i ben aviat, la sala polivalent, hem creat un espai obert, viu i pensat per a totes les edats. És un projecte que ha portat molts anys de feina i esforços, i que simbolitza el compromís de Vilablareix amb la cultura, l'educació i la convivència».

La biblioteca Carme Fàbrega i Dalmau rep el nom en homenatge a la il·lustre mestra que va estar al capdavant de l'escola de Vilablareix durant més de trenta anys. Més d'una generació de famílies van passar per les seves classes, i va ser la primera pregonera de la Festa Major de Vilablareix, l'any 2000.

La biblioteca disposa d'una superfície útil de 533.70 m2 i compta amb una sala de lectura infantil i una sala de conferències, a més d'una sala de descans per al personal i espai per emmagatzemar els biblionius. Està plenament equipada, amb un fons de 9.000 llibres i 75 revistes de diversos gèneres. A més, ofereix a la ciutadania serveis de préstec, inclòs el préstec interbibliotecari, gràcies a l'adhesió a la Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Girona.

El cost total de l'equipament ha estat de 4.369.411,37 euros, tenint en compte que inclou la sala polivalent, que s'inaugurarà pròximament. L'Ajuntament ha destinat una partida de 3.689.411,37 euros al projecte, que s'ha complementat amb diverses subvencions: 200.000 euros del Departament de Cultura de la Generalitat, 120.000 euros del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (PUOSC), 260.000 euros de la Diputació de Girona a través del Servei de Biblioteques, i una inversió extraordinària de 100.000 euros més, també de la Diputació. A més, el fons bibliogràfic aportat per la Diputació de Girona té un valor estimat de 97.650 euros.

Amb aquesta nova biblioteca, Vilablareix fa un pas endavant en la promoció de la cultura i l'educació, oferint un espai modern, accessible i pensat per a tota la ciutadania.

«Des de l'Ajuntament volem agrair el suport de totes les administracions implicades, així com la participació activa de la comunitat, que ha fet possible aquest projecte il·lusionant que enriquirà la vida cultural del municipi durant els propers anys», ha afegit Maite Tixis.