Notícies

El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, assisteix a una jornada de FERRMED a Brussel·les

Foto : El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, assisteix a una jornada de FERRMED a Brussel·les

L'associació hi ha exposat el seu model +FIRRST, amb el qual pretén resoldre l'estancament del transport de mercaderies per ferrocarril a la Unió Europea

En el marc del vintè aniversari de FERRMED, l'associació multisectorial sense ànim de lucre ha organitzat aquest dimecres al matí una jornada a Brussel·les (Bèlgica), que ha comptat amb la presència del president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, a més de representants de la Generalitat de Catalunya, del Parlament Europeu i d'entitats europees relacionades amb el transport terrestre. 

Fa vint anys, el transport de mercaderies per ferrocarril tenia un 18 % de quota de transport terrestre a Europa. Ara ha baixat lleugerament (17,7 %), mentre que els estudis consideren que hauria d'assolir un 30 % el 2030, un objectiu inassolible si no es prenen mesures urgents. 

En aquest punt, FERRMED aposta per un sistema integrat de transport ferroviari per carretera ràpid i flexible (+FIRRST), que qüestiona el model actual i proposa un sistema combinat amb les línies de ferrocarril i el transport per carretera, alineat amb les necessitats socioeconòmiques i mediambientals de la Unió Europa. 

Aquest model, que avui ha defensat el president de FERRMED, Joan Amorós, neix arran de l'Estudi de tràfic i optimització del canvi modal a la Unió Europea, que l'entitat va elaborar durant quatre anys, amb la participació d'experts d'arreu del continent. Hi van analitzar la distribució del transport de mercaderies en els 77.240 quilòmetres de la xarxa ferroviària europea, així com els hubs logístics més importants.

L'estudi, que es va presentar el juliol a la Cambra de Comerç de Girona, posa de manifest on cal fer les inversions a la xarxa transeuropea per millorar-ne les connexions i l'eficiència. Un dels punts de màxima prioritat és Catalunya, a través del corredor Mediterrani i l'eix de l'Ebre. A Girona, s'hi proposen tres terminals noves: una a Vilamalla, una altra de més petita al polígon de Celrà i la tercera, més gran, a Riudellots de la Selva. 

Per fer possible la implantació del sistema +FIRRST de transport integrat de mercaderies amb uns trens eficients, ràpids i flexibles que funcionin a demanda, s'ha constituït el grup d'interès Stakeholders Alliance. En formen part associacions de transport, logística i transportistes; gestors d'infraestructures ferroviàries; operadors logístics; terminals intermodals; operadors ferroviaris de mercaderies; transportistes per carretera; ports principals, i agències europees. Representants de tots ells han pogut exposar el seu punt de vista durant la jornada.